Simulátor
Jsem iniciátorem myšlenky postavit speciální závodní / letecký simulátor s pohyblivou platformou, uzpůsobený pro potřeby nevidomých a slabozrakých nadšenců a zájemců o virtuální jízdy a lety.
Základem vjemu je tudíž vše kromě zraku. Proto je zapotřebí kvalitní pohyblivá platforma, která vskutku věrně simuluje přetížení a polohu dopravního prostředku, a pak jsou zapotřebí špičková periferní zařízení pro co nejdokonalejší zážitek, ať už se jedná o jízdu v závodním speciálu či virtuální let v malém cestovním nebo sportovním letounu.
Díky možnosti rekonfigurace lze ze závodního pohyblivého simulátoru na základě výměny řídících prvků a palubní desky, na které bude letecká avionika, rychle vytvořit simulátor pro virtuální létání.
Letecký simulátor
Jménem realizačního týmu spolku NEVIDOMÍ ZA VOLANTEM, z. s. společně s jediným projektem na světě. NEVIDOMÍ ZA VOLANTEM ČR. Dále se sponzorskými partnery a spolupracujícími subjekty. Oznamujeme Naprosto bez konkurenční a bez žádných kompromisů dospělou leteckou avioniku se zástavbou na pohybovou platformu. Jejimž prostřednictvím bude nevidomý pilot a navigátor INS: Dostávat naprosto přesné vjemy z virtuálního letu. Střihy větru, propady, hladký let, klesání stoupání a mnoho dalšího. Jako jsou standardní běžné zavedené postupy. Pro přípravu letadla, jeho zprovoznění a další nutné potřebné úkony k bezpečnému provozu a letu samotného až po finální přistání s výjezdem. Další celkem běžné manévr TOUCH and GO. Přistání s okamžitým vzletem.
Kompletní vestavba letecké avioniky CESSNA 172 na pohybovou platformu která bude využívána výhradně našimi účastníky, nadšenci do virtuálního letu a V. I. P. osobnosti a sponzorské partnery.
Jsme v úzkém spojení s panem Martinem Krouzou z FLYELITE který on sám spolupracuje už přes 20 let se Švýcarskou spol. ELITE. Jedná se výhradně o výrobce letecké avioniky, a samotný HW skutečných interiérů letadel, kabin a samotného vybavení pro ovládání celého letadla jak to je skutečnosti. S tím že let probíhá virtuálně. Martin Krouza se spol. FLYELITE je výhradním českým dodavatelem.
Jeho přičiněním vznikne naprosto úplně nová dimenze ovládání malého cestovního letounu CESSNA. Jedná se o nejvíce rozšířený letoun s celokovovou konstrukcí a umístěnými křídly v úrovni střechy. Proto lidově řečeno hornoplošník. Ideální pro vyhlídkové lety. Dále přímo dělané pro fotografie nebo natáčení. Lze celý pohled využít a vidět široko daleko. V případě vidících jedinců.
ZÁSTAVBA CESSNA. Letecká avionická výbava
Celá letecká avionika bude replikou skutečné předlohy CESSNA. Z hlediska ergonomie rozložení jednotlivých systémů a řídící prvky rovněž na místech identicky jako je tomu ve skutečném letounu CESSNA.
Životně důležité letecké přístroje ukazují hodnoty které se propisují do pojíždění, rozjezdu, rozletu, odpoutání, přechod do stoupání až do požadované výškové hladiny a po sléze letoun dát do režimu přímého letu. Dále opět různé manévry. Točení vlevo nebo vpravo, klesání, přiblížení a bezpečné přistání s výjezdem.
Tedy skutečné přirozené prostředí pilota a druhého pilota bude neskutečné k nerozeznání. Veškeré řídící prvky jako jsou berany. Jimiž se letadlo primárně pilotuje a dále pedály na zemi ovlivňujeme směr zatáčky a ve vzduchu ovlivňujeme směrové kormidlo. Dále pohybem přitáhnutím berany ovlivňujeme výškové kormidlo za pomoci jeho plochy letadlo stoupá a nebo potáhnutím beranů klesá.
Na vrcholcích pedálové části se na zemi aktivují hydraulické brzdy. Na hlavním podvozku. Letadla.Více méně fungují jako v běžném osobním vozu.Tedy lze bezpečně letadlo spomalovat a nebo zcela zastavit i díky ruční brzdě. Funguje naprosto stejně. Zabezpečit letoun prti samovolnému nežádoucímu pohybu.
Letecké přístroje:
Rychloměr
Ukazatel ukazující aktuální rychlost letadla vůči zemi. Výško měr. Ukazující aktuální nad mořskou výšku. Nelze vyhodnocovat výšku pouze z letiště kde se odstartovalo. Umělý horizont. Je velmi životně důležitý přístroj v případě náhlé změny počasí a zda letadlo v letí do základny mračen. Má tak pilot si uvědomit jakou plochu vůči horizontu letoun zaujímá. Tak adekvátně reágovat na danou situaci. VARIO METR Jedná se o rychlost stoupání letadla a nebo o rychlost klesání. Tedy řadíme mezi též důležité hodnoty leteckých přístrojů.
Dále ukazatel náklonu ve stupních vlevo a nebo vpravo. KURZO METR. Mít nad letem úplnou kontrolu znamená též vědět na jakou světovou stranu letíme a v jakém přesném kurzu letu.
MOTOROVÉ PŘÍSTROJE:
Pro správný a hlavně bezpečný chod motoru letadla musíme vědět o všech ukazatelích které ukazují aktuální hodnoty. O stavu motoru, otáčkách teploty atd. Dále stav spotřebovaného paliva a jeho aktuální stav v nádržích letadla. Dále tlak oleje, teplota vody a další.
Různé indikace které upozorňují pilota na nevhodný stav letounu k letu až vyloženě varující krizové hodnoty.
OSVĚTLENÍ LETADLA:
Každé letadlo je povinně vybaveno následujícím osvětlením.
Záblesková světla, přistávací světla, poziční světla a světlem na zádi letounu. Mohou být i přídavná světla dle výbavy konkrétního výrobce letadla.
Dále je povinné ve výbavě mít osvětlení kabiny alespoň jedním centrálním světlem. Dále podsvícené letecké a motorové přístroje v případě analogové verze. V případě GLAZ kokpit verze jsou displeje již standardně podsvícené integrovanou technologií.
ŘÍDÍCÍ PRVKY LETADLA:
Berany jsou jeden z řídících prvků letadla. Jimiž prostřednictvím ovlivňujeme samotný let.
Přitáhnutím berany letadlo uvádíme do stoupání.
Potáhnutím beranů letoun uvádíme do klesání.
Pro pořádek připomínáme že letoun manévrem při stoupání vytrácí rychlost a manévrem klesání opět rychlost získává. Stejně tak u prudkých zatáček už musíme využívat jak berany jimiž nastavujeme řiditelná křidélka umístěnými na koncích hlavních nosných křídel letadla. Proto aby jsme manévr realizovali v bezpečném režimu letu letadla.
PEDÁLY:
Využíváme hlavně v letu. Též musíme užívat na zemi / plochách letiště změnu směru jízdy letadla.
Vymáčknutím pravého pedálu se příďové kolečko otočí doprava. Je tedy více než jasné že letoun bude pojíždět směrem doprava.
Vymáčknutím levého pedálu se příďové kolečko otočí do leva. Je tedy více než jasné že letoun bude pojíždět směrem doprava.
Vyrovnáním obou pedálů do výchozí pozice bude letoun pojíždět v přímém směru. Máme ale na paměti že vylučovací točivý moment vlivem otáčení proti směru točení doprava bude lehce vyžadovat dominance levého pedálu pro vyrovnání přímého rozjezdu za účelem bezpečného rozjezdu, odpoutání a a další nutné úkony pro let.
AVIONIKA:
Tím se rozumí veškerá dostupná výbava daného letounu. V tomto případě se jedná o skutečnou předlohu CESSNA.
Máme různé spínače, přepínače a další.
Pomocí jich ovládáme veškeré spotřebiče na palubě letadla.
RÁDIO:
Jedná se o komunikační zařízení které je součástí každého letadla pro možnost se dorozumívat a komunikovat s ŘLP nebo dalšími piloty v blízkém perimetru.
Musí být správná frekvence letiště neboť každé letiště disponuje svojí přidělenou volací frekvencí. např 112,125
Pro správnou identifikaci každého letadla musí být takzvaná imatrikulace.
Např: OK - ABC
Dále je zařízení zvané odpovídač. Jehož prostřednictvím ŘLP vidí vaší aktuální rychlost, výšku a identifikaci stroje.
TRANSPONDER:
Slouží k identifikaci stroje.
Na základě UCL přidělenou imatrikulací letadla.
CESSNA je vybavena dále vyhříváním pilotovi trubice, vyhřívání karburátorů.
Dále některé vyšší modely mají odmrazovací zařízení na křídlech.
Každý výrobce svého stroje má přesně dané postupy a jimiž se musí pilot bez výhrad řídit. Více o startovací procedůře si řekneme až na pohybovém simulátoru.
Každý letadlo má své konstrukční letové vlastnosti a limity.
Tím se rozumí že letadlo je určeno pro krátké, středně dlouhé nebo transkontinetální lety. Dále jeho maximální bezpečná vzletová hmotnost, kapacita lidí a např maximální bezpečná rychlost letu a nebo minimální bezpečná letová rychlost.
Pak každý letoun ať je jaký chce. Jde každý do takzvané pádové rychlosti. CESSNA Má pádovou rychlost okolo 55 Km/h. Pádovou rychlostí se rozumí kdy se vytrácí vztlak pod křídly ta tolik že je již nemožné letadlo udržet v letu. Spustí se i alarm pádové rychlosti.
U velkých letadel dopravního nebo přepravního tipu např BOING a AIRBUS se spustí silné vybrace sloupek řízení.
Chceme aby jste měli reálnou představu co v kategorii letadle třídy G. A. Je za reálnou leteckou avionickou výbavu.
Je toho jen asi tak 60 % protože celkový zážitek Vám doplní to co potřebujete. Nasát atmosféru a zjistit že díky nové moderní simulátorové technice ve spojení se skutečnou leteckou avionickou výbavou FLYELITE www.flyelite.cz dosáhneme nejreálnějšího virtuálnho letu z hlediska reálného fyzického ovládání letadla. Ve spojení s pohybovou platformou která bude podávat naprosto reálný děj virtuálního letu.
Těšíme se s realizačním týmem spolku NEVIDOMÍ ZA VOLANTEM, z. s. Dále se sponzorskými partnery a spolupracujícími subjekty u této velké a důležité události. Jako je stírat rozdíl mezi realitou a virtuální realitou.
Děkujeme že sledujete náš oficiální web: www.nevidomizavolantem.cz
Váš realizační tým lidí a INICIÁTOR Petr Haluška alias SLEPÝ BANDITA ZA VOLANTEM
Pro kvalitní zvuk bychom sáhli po zvukovém systému ve specifikaci 5.1 se subwooferem, který přinese další vjem v podobě vibrací přenesených do sedačky.
Existuje opravdu významně velká skupina nevidomých a slabozrakých lidí, kteří by rádi usedli do sedačky závodního vozu či na sedačku pilota malého cestovního či sportovního letadla. Tudíž bych formou tohoto díla chtěl osoby se zájmem o virtuální jízdy a lety obohacovat, seznamovat s řízením závodního speciálu či řídícími prvky a obsluhou letecké avioniky, byť virtuální, za účelem mít možnost vše vyzkoušet na vlastní kůži.
Velice si vážím každého finančního příspěvku, který nás posune blíže k úspěšnému naplnění potřebné finanční částky a všichni, kteří nás podpoří, budou moci být osobně na slavnostním otevření pohyblivého závodního / leteckého simulátoru jejž bude prvním simulátorem v ČR pro potřeby všech nevidomých a slabozrakých.
Simulátor bude umístěn v odbočce SONS – jedná se o spolek nevidomých a slabozrakých, který působí na celém území ČR.
Veškeré info bude s dostatečným předstihem zveřejněno na www.sons.cz a spřátelených webech.
Těšíme se na úspěšnou spolupráci, která umožní tomuto projektu spatřit světlo světa.
Za celý tým a já jako z pozice iniciátora projektu se na Vás těšíme při slavnostním otevření, odhalení pohyblivého závodního / leteckého simulátoru, který bude sloužit pro nevidomé a slabozraké.